خیابان چهل و دوم-۱/ موزیکال محبوب آقای رییس جمهور: یانکی دودل دندی

«خیابان چهل و دوم» نام ستون هفتگی من در آخرین صفحه روزنامه شرق است که بنا دارم هر هفته در آن یک فیلم  از گنجینه جواهرات سینمای موزیکال را به شما معرفی کنم. در اولین قسمت به معرفی «یانکی دودل دندی» ساخته مایکل کورتیز می‌پردازم.

فایل پی دی اف مقاله

خیابان چهل و دوم – ۱

موزیکال محبوب آقای رییس جمهور: یانکی دوددل دندی

منتخب این هفته من یک موزیکال کلاسیک است ساخته ۱۹۴۲.  یانکی دودل دندی با بازی جیمز کاگنی و جون لزلی  به کارگردانی مایکل کورتیز. داستان زندگی جرج ام. کوهَن یا مردی که مالک براودوی بود. ستاره‌ای خودساخته که شهرتش مرزهای تداوم موفقیت را با پانزده سال اجرای وودویل درنوردید و فرسنگ‌ها فراتر از تبحری جامع در نویسندگی، تهیه، کارگردانی، آهنگسازی و سرایش کارهایش ایستاد. او سراینده برخی از برترین سروده‌های ملی‌-‌میهنی تاریخ آمریکاست و به پاس همین خدمات، اولین هنرمند آمریکایی از صنعت نمایش است که موفق شد نشان طلای کنگره (لیاقت ریاست جمهوری) را از روزولت دریافت کند.

  فیلم از وعده ملاقات کوهن با رییس جمهور آغاز می‌شود. از دعوتی که به خواسته روزولت در بحبوهه جنگ جهانی دوم، و گویا به مناسبت ایفای نقش روزولت در بازگشت موزیکال کوهن به برادوی تلگراف شده است؛ «ترجیح می‌دم درست بگم» از راجرز و هارت به تهیه کنندگی سم هریس. پس از اجرا، بیرون سالن، دو روزنامه‌نگار جمهوری‌خواه هرالد تریبیون، با خود تیترها را مرور می‌کنند «ترجیح می‌دم درست بگم تا رییس جمهور باشم». دوستان و اطرافیان، بدبینانه کوهن را نسبت به واکنش احتمالاً ناملایم رییس جمهور به نمایشنامه انتقادیش آماده می‌کنند. اما برخلاف نظر آن‌ها، او در بدو ورود به کاخ سفید با برخورد گرم و هوادارانه‌ خدمه، و بی‌اعتنایی روزولت نسبت به تیتر روزنامه جمهوری‌خواه مواجه می‌شود. پس از ستایش رییس‌جمهور از روحیات ملی‌-میهنی آمریکایی‌هایی ایرلندی‌تبار، سرگرمی‌ساز کهنه‌کار سرگذشت‌اش را بازمی‌گوید تا علت واقعی دعوتش را درمی‌یابد.

در فلاش‌بک، داستان خانواده کوهن بر پرده می‌آید: در روز چهارم جولای – روز استقلال – هنگام یکی از اجراهای وودویلی پدر، پسر خانواده‌ متولد می‌شود. پدر که پس از وضع حمل سرمی‌رسد با دیدن نوزادش، پرچم کوچکی را در دست او می‌گذارد. خانواده‌ با اضافه شدن خواهر کوچکتر – جوزی – تبدیل به یک گروه کوچک وودویلی می‌شود با نام «چهار کوهن» و هر دو فرزند از همان سنین آغازین موسیقی و اجرا را فرامی‌گیرند (در یکی از تورها، جرج کوچک را بر خر کوچکی نشانده‌اند. او به روزولت می‌گوید: حتی از همون روزا دموکرات خوبی بودم.) روند شکوفایی‌ جرج از پسر سرتق و خوش قریحه پانزده ساله تا نوـ‌‌‌ستاره‌ای که به مناسبات صنعت نمایش اعتنایی نمی‌کند با قرار گرفتن او در لیست سیاه تهیه‌کنندگان به دلیل مشکل‌سازی دچار وقفه می‌شود. او کار را رها می‌کند و در نیویورک به دنبال تهیه‌کننده‌ای نامدار برای ترانه‌هایش می‌گردد. بالاخره با کمک نویسنده دیگری به نام سم هریس، تهیه‌کننده‌ای را متقاعد می‌کنند و ستاره اقبالش درخشیدن می‌گیرد. با مری – هنرمندی اهل بوفالو – ازدواج می‌کند و یکی از ترانه‌های محبوبش با عنوان «مری، نام اصیل و بزرگی است» را در وصف او می‌سراید. حال که به توفیق رسیده است، والدین‌اش را به کار دعوت می‌کند تا از فقر نجات یابند و سرانجام بخش عمده‌ای از مایملکش را به نام آن‌ها می‌کند.

کوهن بازنشسته می‌شود اما چند بار به دلایلی به صحنه بازمی‌گردد که اوجش را در ایفای نقش روزولت باید دید. پس از دریافت مدال، در هنگام خروج، او روی راه پله رقص پای زیبایی را اجرا می‌کند (گفته می‌شود این یکی از بداهه‌های کاگنی پیش از فیلمبرداری بوده است). بیرون از کاخ با رژه‌ای نظامی روبرو می‌شود که سربازان سرود «آنجا» را می‌خوانند. جرج شصت ساله ساکت است و با رژه همراه می‌شود. سربازی که در کنار او قدم رو می‌کند می‌پرسد «شعرش رو بلد نیستی؟». غافل از این‌که مصنف خود اوست. کوهن لبخند می‌زند و با آن‌ها می‌خواند.

جیمز کاگنی و جون لزلی در نقش جرج و همسرش مری می‌درخشند چنانکه کاگنی اسکار بهترین بازیگر مرد را برای آن به دست آورد. اکثر قطعات از ساخته‌های اصلی کوهن هستند و تنظیم و اجرای آن‌ها در موسیقی فیلم را ری هیندورف و هینز رومهلد انجام داده‌اند. «یانکی دودل دندی» دو اسکار دیگر در بخش موسیقی فیلم و صدا تصاحب کرده است. کارگردانی مایکل کورتیز از زندگی اسطوره برادوی او را در کنار «زیگفیلد» و بسیاری از ترانه‌پردازان و آهنگسازان «تین پن الی» و «خیابان چهل و دوم» بدل به یک کالت ماندگار فرهنگی کرده است.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s